Centrum.sk: Streda, 23.10.2019
meniny má Alojza
   

Škodlivé sedenie: Vieme, ako si ničíte zdravie

6.10.2019 | Zdravie

Trávite hodiny neprerušovaným sedením? Potom si škodíte viac, než si myslíte. Zamyslite sa nad jednoduchými a hlavne účinnými riešeniami zdravotných problémov, ktoré spôsobuje sedenie.

Sedavé zamestnanie je častou príčinou nadváhy či dokonca až obezity. Vyvoláva bolesti chrbta a krku, najmä v prípade, že sedíte nesprávne a celý čas máte hlavu naklonenú dopredu. A ani dolná polovica tela nie je ukrátená o nepriaznivé následky sedenia. Svaly v dolných končatín postupne ochabujú a keď potom vykonávate nejakú fyzickú aktivitu, sú oveľa náchylnejšie k rôznym zraneniam.

Fascinujúce fakty o chirurgii: Pacienti sa občas prebudia počas zákroku

Dlhodobé sedenie tiež nepriaznivo ovplyvňuje krvný obeh, takže vám môžu napríklad opúchať nohy. To ale nie je najhoršie. Oveľa závažnejšia je napríklad cievna trombóza či potenciálne život ohrozujúca krvná zrazenina.

Fyzické problémy sú jedna vec, lenže dlhodobé sedenie má zrejme vplyv aj na psychiku. Podľa výskumníkov z Losangelskej univerzity zhoršuje stav tej časti mozgu, ktorá je zodpovedná za vznik a uchovávanie spomienok. A to môže v konečnom dôsledku viesť k vzniku Alzheimerovej choroby. So sedením sú však spojené aj iné choroby ako cukrovka 2. typu a rôzne druhy rakoviny.

Zaujímavosti o potení: Môže vás zabiť i veľa prezradiť

To najľahšie, čo môžete spraviť, je robiť si prestávky. Najmenej raz za hodinu by ste sa mali postaviť a trochu poprechádzať, aspoň na päť minút. Pohyb zaručí, že sa vám do mozgu nahrnie čerstvejšia a lepšie okysličená krv a zároveň sa do tela vyplavia látky zlepšujúce náladu.Samozrejme platí, že čím viac pohybu tým lepšie. Ak máte málo času, zamerajte sa na čo najintenzívnejší tréning. Ak máte naopak času viac než dosť, môžete si jednotlivé aktivity rozložiť na dlhšie obdobie. A nemusíte sa trápiť v posilňovni, postačia aj častejšie prechádzky, plávanie či bicyklovanie.

FOTO: Zdravotné tipy, za ktoré budete naveky vďačný

Sedeniu sa dá v dnešnej dobe ťažko vyhnúť, no treba ho vedieť aspoň obmedziť. Keď si uvedomíte, koľko času trávite denne na stoličke, gauči, v kresle či za volantom, možno vám vyjde hrozivé číslo. Ak chcete niečo zmeniť, skúste začať maličkosťami. Napríklad státím počas reklám v televízii. Jednoducho urobte prvý krok, ktorý vám pomôže vykročiť na zdravšiu a menej usedenú cestu.

Autor: Liam
Foto: Shutterstock


Focus Media


Čo si pamätáte z matematiky?
Otestovalo sa 54123 ľudí

Tipy na dnes

 
Vtip dňa

"Manželka celú noc neprišla domov, asi má milenca."
"Prosím vás, to hneď nemôžete myslieť na to najhoršie. Možno ju len prešlo auto."

 
Virtuálny barVitanáboj Vitanáboj
  • 6 cl vodky energy
  • 4 cl multivitamínového džúsu
  • physalis