Centrum.sk: Utorok, 12.11.2019
meniny má Svätopluk
   

NETRADIČNÉ ŠPORTY: Čo (ne)viete o cyklistike? Buďte fanúšikom, ktorý kypí znalosťami

12.12.2017 | Úlety

Cyklistický ošiaľ zachváti Slovensko vždy, keď má niektorý z našich pretekárov úspech. Čo však o cestnej cyklistike naozaj viete? Ak je toho málo, na nasledujúcich riadkoch sa dozviete viac.

Prvý náčrt bicykla s dvoma kolesami, pedálmi a reťazovým prevodom vyhotovil Leonardo da Vinci už koncom 15. storočia. Technologické možnosti tých čias však neumožnili vynálezcovi preniesť načrtnutý model do reality.

NETRADIČNÉ ŠPORTY: Z vojny do ringu: Šermiari dnes bojujú pre zábavu


Roku 1817 Karl von Drais skonštruoval drevené jednostopové vozidlo s ovládateľným predným kolesom, ktoré sa poháňalo odrážaním nôh od zeme. Jeho vynález dostal meno draisinne. Prvý pedálový bicykel skonštruovali roku 1839. Roku 1861 na predné veľké koleso pribudla kľuka a pedále na jeho pohon. Anglickí konštruktéri neskôr výrazne zväčšili predné koleso a jazdec, otáčajúci pedálmi, sedel nad ním a smer ovládal riadidlami. Vybavenie sa potom zdokonaľovalo spicami do výpletu kolies, plnými gumovými pneumatikami, brzdami a prevodníkmi.

NETRADIČNÉ ŠPORTY: Bedminton nie je len o triafaní do košíka, jeho pravidlá asi nepoznáte

Roku 1888 Ír J.B. Dunlop vynašiel dutú pneumatiku s nafukovacou dušou. Prvé cestné cyklistické preteky sa uskutočnili roku 1869 medzi Parížom a Rouenom vo Francúzsku. Roku 1895 vyrobili v Anglicku prvý nízky bicykel, ktorý sa už podobal na bicykle, ktoré poznáme dnes. V tom istom čase sa uskutočnili prvé majstrovská sveta na dráhe.

NETRADIČNÉ ŠPORTY: BMX-ku ste mali v detstve aj vy, bikros však nie je pre deti
Premiérový svetový šampionát v cestnej cyklistike sa však uskutočnil až roku 1927. Ženy mali prvé MS roku 1958 a na olympiáde mali premiéru v Los Angeles 1984. Od roku 1903 sa vo Francúzsku konajú najslávnejšie a najťažšie cestné etapové preteky - Tour de France.

Preteky
Pretekári jazdia na bicykli na určenej trati a hlavnou úlohou je prejsť cieľovou čiarou pred ostatnými súpermi. Hoci vo výsledkovej listine sú uvedení jednotlivci, pretekári súťažia v šesť až desaťčlenných družstvách. Tímová spolupráca je nevyhnutná: pretekári v družstve musia na trati často pomáhať najlepšiemu jazdcovi tímu, aby mu v závere mohli utvoriť ideálnu pozíciu na víťazstvo. Ich pomoc je cenná napríklad pri kontrolovaní nástupov súperov a ich pokusoch o „trhák", alebo keď líder družstva spadne a zaostane.

Pohárové preteky a majstrovstvá

Cestné preteky sú rozdelené do štyroch typov v závislosti od dĺžky ich trvania a formátu. Svetový pohár mužov, založený roku 1989, určuje každoročný rebríček najlepších pretekárov podľa bodov, získaných v desaitich klasických jednorazových pretekoch.

Pretekári získavajú 1-100 bodov podľa svojho konečného umiestnenia v každých pretekoch. Svetový pohár žien, založený roku 1998, zahŕňa deväť klasických jednorazových pretekov, v ktorých sa rozdeľuje 1-75 bodov. Do tejto kategórie súťaže nepatria majstrovstvá sveta ani etapové preteky, označované ako „Tour".

Preteky na okruhoch
Pretekári jazdia určený počet okruhov na vytýčenej trase, zvyčajne v meste, okruhy však môžu mať aj kopcovité pasáže. Tieto preteky majú hromadný štart a konajú sa v jeden deň. Najvýznamnejšími takýmito pretekmi sú majstrovstvá sveta v pretekoch jednotlivcov s hromadným štartom, ktoré sa konajú od roku 1927 každoročne.

Tieto preteky sa konajú vždy na inom mieste a na trati dlhej zvyčajne 250 až 280 kilometrov. Na rozdiel od iných profesionálnych súťaží sa na majstrovstvách sveta súťaží vo farbách národných tímov. Od roku 1995 už sú všetky súťaže na šampionátoch a olympiádach „otvorené", čiže dominujú v nich najlepší profesionáli. Medzi preteky na okruhoch patria aj tzv. kritériá.

1.Klasické preteky - jazdia sa zvyčajne medzi dvoma mestami na vopred vytýčenej trati. Majú skupinový štart a odohrávajú sa v jeden deň. Všetky sa vyznačujú špecifikami (jazdí sa napr. na dlažobných kockách alebo v náročnom horskom teréne). Medzi najvýznamnejšie klasické preteky patria Paríž-Roubaix, Miláno-San Remo, Tour de Flanders, Fléche-Wallonne a Liége-Bastogne-Liége.

2.Časovky - pretekári sa vydávajú na vytýčenú trať zvyčajne individuálne v intervale jednej alebo dvoch minút a ich úlohou je prejsť trať čo najrýchlejšie. Dĺžka trate časovky je rôzna, zvyčajne prevyšuje 40 kilometrov. Na začiatku etapových pretekov sa zvyčajne jazdia niekoľkokilometrové krátke časovky, tzv. prológy, ktorých úlohou je určiť nositeľa trička vedúceho pretekára v prvej etape. Priemerná rýchlosť najlepších cyklistov v časovke môže presiahnuť aj 50 kilometrov za hodinu.

Na časovky sa používajú špeciálne bicykle s technickými inováciami, ktoré majú predovšetkým zlepšovať aerodynamiku. Majú napríklad diskové zadné kolesá a špeciálne riadidlá, pretekári používajú aj špeciálne aerodynamické prilby. Najdôležitejšie časovky sa jazdia od roku 1932 v rámci Veľkej ceny národov. Existujú aj časovky družstiev zložených zo štyroch až deviatich pretekárov. Štartujú v rozpätí štyroch minút a za výsledný čas družstva sa počíta cieľový čas tretieho z jeho pretekárov.

3.Etapové preteky - nazývajú ich aj „Tour". Trvajú niekoľko dní, od dvoch až po 22 dní. Tiež majú vytýčenú trasu, ktorá môže viesť aj územím niekoľkých krajín. Každá etapa sa rovná jednodňovým pretekom a jej dĺžka nesmie presiahnuť 260 kilometrov. Súčasťou etapových pretekov sú časovky jednotlivcov aj družstiev, etapy na rovine i v horskom teréne, prípadne kritériá.

Najslávnejšími etapovými pretekmi sú Tour de France. Konajú sa od roku 1903. Majú 22 etáp a maximálnu dĺžku štyritisíc kilometrov. Päťkrát v nich zvíťazil najslávnejší cyklista histórie Belgičan Eddy Merckx, Francúzi Jacques Anquetil a Bernard Hinault a Španiel Miguel Indurain. Štyrikrát v rokoch 1999-2002 vyhral Tour de France Lance Armstrong z USA, ktorý predtým prekonal pokročilú rakovinu. Ďalšími veľkými pretekmi sú talianske Giro d´Italia a španielska Vuelta a Espaňa.

Pretekárske techniky
Úniky - dochádza k nim vtedy, keď jeden alebo viacero pretekárov náhle zrýchli tempo jazdy a pokúša sa rýchlo zväčšiť náhly náskok pred pelotónom. Ak unikne samotný pretekár, samostatná jazda od neho vyžaduje mimoriadne vypätie síl. Ak sa odtrhne skupinka jazdcov, musia spolupracovať, ak má byť ich únik úspešný.

Stúpanie - v závislosti od veľkosti stúpania pretekár šliape buď sediac v sedle, alebo sa v strmších úsekoch dvíha zo sedla a šliape do pedálov, nakláňajúc sa zľava doprava. Táto technika mu umožňuje poháňať bicykel čo najväčšou silou.

Skupinové striedanie - toto je technika, ktorá sa zvyčajne využíva v skupinke jazdcov. Šliapu jeden za druhým v snahe čo najviac zmenšiť odpor vzduchu. Pretekár na čele skupiny vyvíja najväčšie úsilie, pretože musí rozrážať vzduch. Ak je unavený, strieda ho ďalší pretekár a dovtedajší líder sa zaraďuje na koniec skupinky, aby si oddýchol. V prípade dobrej spolupráce v skupine ďalší pretekári robia to isté.

Zjazd - pri jazde z kopca pretekár skláňa trup čo najnižšie. Ruky aj nohy pritláča čo najviac k telu, aby minimalizoval odpor vzduchu a zväčšil rýchlosť. V prudkých zjazdoch pretekári dosahujú niekedy rýchlosť až 90 kilometrov za hodinu.

Profil cyklistu
Cestná cyklistika patrí medzi fyzicky najnamáhavejšie športy, nakoľko preteky sú dlhé a neraz sa jazdia v extrémnych kopcoch a za každého počasia. Navyše etapové preteky sa jazdia až tri týždne len s jedným či dvoma dňami voľna. Mimoriadne dôležité je stravovanie pred pretekmi a dodávanie energie počas nich. Základom stravy cyklistov sú pokrmy bohaté na sacharidy (cestoviny, cereálie, ovocie). Stehenné svaly sú v neprestajnom nasadení, aby udržali pravidelné šliapanie do pedálov.

Autor: Noel
Foto: Shutterstock


Focus Media


Fakty o Chuckovi Norrisovi.
Otestovalo sa 5044 ľudí

Tipy na dnes

 
Vtip dňa

Ako sa povie policajtova žena po španielsky? Doňa Debilita

 
Virtuálny barClaire Claire
  • 4 cl brandy
  • 1 žĺtok
  • 2 cl cukrového sirupu
  • studená čierna káva
  • mletá káva