Centrum.sk: Streda, 23.10.2019
meniny má Alojza

Vesmír je domovom desivých vecí, donútia vás zamyslieť sa

27.9.2019 | TechMag

Ak sme vás navnadili na poznávanie strašidelných stránok vesmíru už v utorok, pozývame vás na ďalšie pútavé čítanie o objavoch, ktoré preslávili súčasnú astronómiu. Nechajte sa uniesť čarom čiernych dier, poriadne sa oblečte, aby vám nebolo chladno pri skúmaní najchladnejšieho miesta vo vesmíre a nenechajte sa zjesť galaktickým kanibalizmom.

Galaktický kanibalizmus

Pomenovanie galaktický kanibalizmus neznie dvakrát príjemne. Už len myšlienka na to, že väčšie galaxie hltajú menšie je dosť desivá. Pravdou je, že mnoho dnešných obrovských galaxii vzniklo práve fúziou menších galaxii. Aj Mliečna dráha je takýto kanibal. Dokonca i v súčasnosti prebieha splynutie niekoľkých menších galaxií, čo nás však nijako neohrozuje. O 4,5 miliardy rokov môže byť všetko inak. Dôjde k zrážke Mliečnej dráhy so susednou galaxiou Andromeda, ktorá je dvakrát masívnejšia. Verte, ak tu ľudstvo ešte bude, zažije parádnu svetelnú show.

Strašidelné teórie o tom, čo sa deje vnútri čiernej diery

Zombie hviezdy
Čokoľvek žije, musí v určitom okamihu zomrieť. Je to paradigma vzťahujúca sa na celý vesmír. Smrť hviezd je jedným z najzaujímavejších fenoménov vo vesmíre. Každá hviezda, ktorú vidíme na oblohe, je už vlastne mŕtva. Svetlo, ktoré pred miliardami rokov vyžiarili jeho extrémne vzdialené hviezdy, doputovalo k Zemi až dnes. Takéto objekty nezriedka dávno zanikli. Pozorujeme vlastne ich prastarú projekciu. Alebo lepšie povedané, nazeráme do hlbokej minulosti, do čias dávno pred vznikom Zeme a Slnka. Mimochodom, na pohľad do minulosti stačí obyčajné zdvihnutie zraku na nočnú oblohu. Väčšinu hviezd uvidíte v podobe, v akej sa nachádzali počas poslednej doby ľadovej. V zriedkavých prípadoch môžu hviezdy zomrieť a znovu sa ožiť. Nedávno vedci objavili zombie hviezdy, ktoré mali zomrieť vo svojich supernovovských fázach, no čierne diery ich opäť oživili.

Na dlhé cesty do vesmíru môžeme zatiaľ zabudnúť, v hre je veľa nevyriešených problémov

Galaxie bez temnej hmoty
Keby ste sa zaoberali astronómiou, vedeli by ste, že viditeľný vesmír predstavuje nepatrný zlomok, asi päť percent celého vesmíru. Prevažnú väčšinu tvorí tzv. temná hmota. Nevyžaruje žiadne elektromagnetické žiarenie, a preto ju nemôžeme pozorovať. O jej existencii vedci vedia len vďaka jej gravitačnému pôsobeniu na okolité objekty tvorené bežnou hmotou. Ešte exotickejšia a tajomnejšia je galaxia bez temnej hmoty. Vedci už skôr predpokladali, že nech je temná hmota akákoľvek, vesmír ju potrebuje, aby udržal veci pohromade. No v súčasnosti už našli druhú galaxiu, ktorá nemá temnú hmotu. Donedávna predpokladali, že temná hmota nie je len komponent, ale požiadavka, aby galaxie vôbec vznikli. Lenže DF2 je po DF4 druhou galaxiou, ktorej úplne chýba temná hmota. Galaxie bez temnej hmoty sú dôkazom, že normálna hmota môže existovať oddelene. Prečo tieto galaxie nemajú temnú hmotu? Táto záhada stále ostáva nevyriešená. Mali a stratili ju, alebo vznikli bez nej? Ťažko povedať, ale keby vedci objavili viac takýchto galaxií, mohli by lepšie pochopiť povahu temnej hmoty.

Koniec rakiet? Do vesmíru budú možno ľudia cestovať celkom inak

Najchladnejšie miesto vo vesmíre
Približne päťtisíc svetelných rokov od Zeme v súhvezdí Kentaur leží objekt, ktorý osvetľuje okolitý priestor a na prvý pohľad pripomína ducha. Ide o hmlovinu Bumerang, najchladnejšie miesto v pozorovateľnom vesmíre. Tieto hmloviny vznikajú, keď obrovská hviezda, tzv. červený obor, vyčerpá svoje vodíkové palivo a v dôsledku toho sa jej zrúti jadro. Stane sa z nej chladný biely trpaslík obklopený svetielkujúcimi plynmi. Taký bude aj osud asi 95 percent všetkých hviezd v našej galaxii - tie zvyšné ukončia svoju púť vesmírom ako supernovy. Astronómovia z centra na pozorovanie vesmíru v severnom Čile zistili, že teplota hmloviny dosahuje neuveriteľných -272 stupňov Celzia.

Autor: Radomír
Foto: Public Domain

"Manželka celú noc neprišla domov, asi má milenca."
"Prosím vás, to hneď nemôžete myslieť na to najhoršie. Možno ju len prešlo auto."

Virtuálny barVitanáboj Vitanáboj