Centrum.sk: Pondelok, 16.9.2019
meniny má Ľudomila
   

Najnechutnejší parník: V jeho motore spaľujú výkaly

24.8.2019 | TechMag

V čase najväčšej slávy križovali parníky nielen oceány, ale aj jazerá. Titicaca nie je výnimkou. Avšak loď, ktorá tu ešte donedávna slúžila, je naopak absolútnou výnimkou. Nespaľovalo sa v nej totiž uhlie ani drevo, ale výkaly.


Titicaca je najväčším jazerom v Južnej Amerike a zároveň najvyššie položeným jazerom, po ktorom sa plavia lode. V nadmorskej výške 3800 metrov tu plavidlá prepravujú medzi Peru a Bolíviou nielen tovar, ale aj ľudí. Titicaca má v najširšom bode 80 kilometrov a je 190 kilometrov dlhé, takže plavba na ručne poháňaných člnoch od jedného brehu na druhý by bola dosť náročná.Už pred tisíckami rokov sa po jazere plavili domorodí obyvatelia na člnoch zhotovených z šachorovitej rastliny s názvom totora. Na plávajúcich ostrovoch z tejto rastliny dokonca aj žili, len málokedy sa však vydali krížom cez celé jazero.

FOTO: Potopenie Titanicu: Pozrite si snímky, aké ste ešte nevideli

Až v čase európskej kolonizácie tu začali Španieli stavať plachetnice a v 19. storočí sa tu objavili parníky. No a jeden z nich peruánske námorníctvo stále používa. Dnes sa volá BAP Puno, kedysi však niesol meno Yapura.

Yapura a jej sesterská loď Yavari ai Peru objednalo v roku 1861. Vyrobili ich na Temži tak, že obe plavidlá v dokoch najprv pomocou skrutiek a matíc zložili, následne rozobrali, previezli do Južnej Ameriky a na jazere ich znovu zmontovali. Jednotlivé kusy parníkov mohli byť len také veľké, aby ich dokázal odniesť osol. Železnica od Tichého oceánu v tých časoch viedla len 60 kilometrov do vnútrozemia k mestu Tacna. Odtiaľto až k Titicace, vyše 320 kilometrov, museli lode niesť práve zvieratá.

Nákladný parník Baychimo - legendárna arktická loď duchov

Dodávateľ prisľúbil, že od podpísania kúpnej zmluvy do prvej plavby lodí na jazere uplynie len šesť mesiacov. Neskôr sa to ukázalo ako utópia. Z prepravy plavidiel sa stala logistická nočná mora, ktorú ovplyvnil nielen ťažký terén, ale aj zemetrasenie, roľnícke povstanie a hrozby Španielov, že znovu vpadnú do Peru. Zo šiestich mesiacov bolo napokon deväť rokov. Yavari spustili na vodu na Štedrý večer roku 1870, Yapuru o 15 mesiacov neskôr.

Obe plavidlá mali dĺžku 30 metrov a poháňal ich dvojvalcový parný motor s výkonom 60 koní. Ako palivo slúžili výkaly lám, ktorých bolo v okolí požehnane.

Fantastický fenomén: Púšť pokrývajú desiatky jazier

Yavari podstúpila v roku 1914 modernizáciu a dostala nový motor, keď ale peruánskemu námorníctvu došli financie, rozhodlo sa parník rozobrať a predať. Yapura sa pre zmenu premenila na nemocničnú loď. Dnes už síce len kotví pri brehu, ale jej motor na výkaly je stále funkčný. Premenovali ju na BAP Puno a jej vlastníkom je v súčasnosti nezisková organizácia, ktorá tu prevádzkuje múzeum. Plavidlo však čiastočne slúži aj ako zdravotnícke stredisko.

Autor: Noel
Foto: Shutterstock


Focus Media


Tipy na dnes

 
Vtip dňa

Idú dva balóny po púšti a jeden hovorí druhému: Pozor kaktussss. Druhý nato: Čo hovoríššššš...

 
Virtuálny barIná krvavá Mary  Iná krvavá Mary
  • 4,5 cl brandy
  • 9 cl paradajkovej šťavy
  • 1 lyžičku citrónovej šťavy
  • Pol lyžičky worcestrovej omáčky
  • Trochu tabasca
  • Mletá paprika
  • Soľ
  • Zeler
  • Ľad