Centrum.sk: Sobota, 21.9.2019
meniny má Matúš
   

Lietajúce lietadlové lode: Zepelíny mali fungovať ako materské plavidlá

12.9.2019 | TechMag

Nemci v prvej svetovej vojne zaznamenali vďaka vzducholodiam niekoľko úspechov, ktoré presvedčili Američanov a Britov, aby sa na tieto lietajúce kolosy zamerali podrobnejšie. A keďže mali zlú manévrovateľnosť a nemohli plniť úlohy bombardérov, pozreli sa armády na iné spôsoby ich využitia.

Britská vzducholoď triedy 23

Briti chceli svoje impérium, nad ktorým Slnko nezapadalo, spojiť vzdušnými koridormi, po ktorých mali premávať práve vzducholode. Dokonca zhotovili aj dva funkčné prototypy, z ktorých jeden absolvoval spiatočnú cestu do Kanady. Druhý sa však zrútil pri lete do Karáči, pri havárii zahynulo 48 ľudí a Briti o vzducholode stratili záujem.

FOTO: Zabudnutá éra vzducholodí: Viete, prečo už nelietajú?

Americké námorníctvo naopak nezaujímala preprava pasažierov. Chcelo zistiť, či by sa vzducholoď dala použiť na prepravu lietadiel. USA plánovali výrobu doslova lietajúcich lietadlových lodí, ktoré by prepravili stíhačky a bombardéry do takej blízkosti k cieľu, aby sa ocitli v rámci ich akčného rádiusu.

Lietadlo v britskej vzducholodi triedy 23

Vynašli však teplú vodu, pretože na podobnom koncepte pracovali Briti už počas vojny. Účelom lietadla, ktoré umiestnili do trupu vzducholode, však bola najmä ochrana materského plavidla pred nepriateľskými stíhačkami. Prvé testy síce dopadli dobre, ale vzducholode sa napokon ukázali ako príliš neohrabané a celý projekt bol zrušený. Rovnako uvažovali aj Nemci, ani oni však nezaviedli koncept do ostrej prevádzky.

Slávne katastrofy: Hindenburg (video)

Británia ani Nemecko však nikdy nevyvinula technológiu, ktorá by umožnila lietadlu opäť pristáť na palube vzducholode. To dokázalo až americké námorníctvo v roku 1929. Lietadlo malo navrchu hák, vďaka ktorému sa mohol pilot pripútať k materskému plavidlu po návrate z misie. Takzvaný trapézový systém prvýkrát otestovali na USS Los Angeles a keď sa ukázalo, že funguje, dostali ho dve nové vzducholode USS Akron a USS Macon, ktoré mali fungovať ako lietajúce lietadlové lode.

USS Macon

USS Akron dokončili v roku 1931 a jej sesterské plavidlo o dva roky neskôr. Išlo o masívne stroje s dĺžkou 240 metrov, ktoré poháňalo osem dvanásťvalcových motorov Maybach s celkových výkonom 6700 koní. Vďaka tomu mohli lode dosiahnuť maximálnu rýchlosť až 100 kilometrov za hodinu. Výzbroj tvorilo osem guľometov kalibru .30.

Záhadné zmiznutia lietadiel: prečo ich nikdy nenašli?

Srdcom takejto vzducholode bol hangár s piatimi dvojplošníkmi Curtiss F9C Sparrowhawk, ktoré sa vypúšťali i vracali práve vďaka trapézovému systému. Ten mal jednu podstatnú chybu, ktorá spočívala v tom, že lietadlá mohli opúšťať vzducholoď iba po jednom a rovnako tak sa aj po jednom vracali.

Curtiss F9C Sparrowhawk pripevnený k USS Macon

3. apríla 1933 letela USS Akron do domovského hangáru, kde jej mali nastaviť vysielačky. Pár kilometrov od pobrežia New Jersey sa dostala do oblasti silných vzdušných prúdov a zrútila sa do mora. Zahynulo 73 mužov, z posádky sa zachránili iba traja.

12. februára 1935 sa USS Macon nachádzala nad Pacifikom, keď jej búrka zničila hornú kormidelnú plutvu a prederavila nádrže na hélium. Vzducholoď pomaly klesla do oceánu. Havária však bola kontrolovateľnejšia než v prípade jej sesterského plavidla, posádka mala záchranné vesty a vďaka tomu zahynuli „iba" dvaja muži.

Strata oboch vzducholodí definitívne pochovala snahy USA o prevádzkovanie lietajúcich lietadlových lodí. Navyše sa začal úsvit diaľkových bombardérov, ktoré by takéto neohrabané stroje aj tak napokon vytlačili z oblohy.

Autor: Noel
Foto: Public Domain


Focus Media


Tipy na dnes

 
Vtip dňa

Prečo keď vaša žena alebo prieteľka otehotnie, všetky jej priateľky hladia jej brucho a hovoria "gratulujem" - ale žiadna nepohladí vášho vtáka a nepovie "dobrá práca"???

 
Virtuálny barLetec Letec
  • 5 cl rum
  • 1,5 cl citrónová šťava
  • grenadína
  • šampanské