Centrum.sk: Utorok, 17.9.2019
meniny má Olympia

6 tajomných objektov, ktoré vedci nedávno objavili vo vesmíre

31.5.2019 | TechMag

Vesmírny priestor je neuveriteľne veľký a tajomný. Je nepravdepodobné, že ho dokážeme celý preskúmať pred zánikom ľudstva. A keďže si nedokážeme vysvetliť všetky javy, ktoré vo vesmíre prebiehajú, neraz ich považujeme za zásah inteligentnejších energií alebo bytostí.

Oumuamua - naozaj UFO?

V októbri 2017 astronómovia objavili tajomný objekt plávajúci cez našu slnečnú sústavu. Pomenovali ho Oumuamua, pričom mnohí ho označili za možné UFO. Zároveň je to aj prvý raz, kedy astronómovia zaznamenali vstup cudzieho telesa do našej slnečnej sústavy. Vedci aktuálne spracovávajú tisíce dát o telese. Najzaujímavejšie je, že v štvrtine cesty medzi Slnkom a Zemou teleso neuveriteľne zrýchlilo a stratilo sa. Astronómovia nepoznajú príčinu jeho náhlej akcelerácie. Dnes vieme, že jeho pohyb neovplyvňuje iba gravitácia, ale aj iné sily. Podľa niektorých astronómov ide o ľadovú kométu bez chvosta. Iní si myslia, že je to asteroid, neúplne vytvorená planéta, veľké množstvo ľadu, ktorý sa odtrhol od zničenej planéty alebo mimozemská civilizácia sondujúca v blízkosti Zeme.

Dočkáme sa prvého mimozemšťana? Dieťa by sa mohlo narodiť vo vesmíre

Tabbyho hviezda
V roku 2011 vedci z NASA, ktorí skúmali údaje z kozmickej sondy Kepler zistili, že hviezda s názvom KIC 8462852, ktorá je známa aj ako Tabbyho hviezda, často stmavla, kým sa znova rozjasnila. Vedci navrhli niekoľko príčin tohto bizarného správania. Niektorí tvrdia, že stmievanie spôsobuje skupina komét obiehajúcich okolo hviezdy alebo prach okolo čiernej diery medzi Tabbyho hviezdou a Zemou. Jedna skupina astronómov však verí, že efekt vzniká vplyvom iného inteligentného života. Myslia si, že hviezda stmavne, keď mimozemská civilizácia prechádza medzi hviezdou a vesmírnym teleskopom Kepler.

FOTO: Odkaz pre mimozemšťanov: Zábery, ktoré sa dostali za hranice slnečnej sústavy

Kam smeruje Dark Flow?
Astronómovia identifikovali skupinu vzdialených galaxií, ktoré sa pohybujú rýchlosťou viac ako 1,6 milióna kilometrov za hodinu. Dodnes nevedia ako alebo prečo sa galaxie pohybujú tak rýchlo alebo kam smerujú. Preto sa rozhodli nazvať ich tajomný pohyb „temným prúdom" (Dark Flow). Podľa nich temný prúd spôsobuje masívne, doteraz neobjavené vesmírne teleso, ktoré ťahá skupinu galaxií smerom k sebe. Galaxie sa doteraz od Zeme vzďaľovali, ale vedci nevylučujú možnosť, že v budúcnosti sa pohybovať smerom k Zemi.

Tajomný supervoid, najväčší objekt vo vesmíre
Náš vesmír je plný galaxií, ktoré sa zoskupujú. Vo vesmíre však existujú aj oblasti takmer bez akýchkoľvek galaxií, takzvané prázdnoty (anglicky „voids"). Niektoré dutiny - supervoidy - sú také veľké, že by sa do nich zmestilo až desaťtisíc galaxií. Najväčšia z nich je Obrovská prázdnota (Giant Void) v súhvezdí Poľovných psov, ktorá leží vo vzdialenosti asi 1,5 miliardy svetelných rokov od Zeme. Objektom by trvalo stovky miliónov rokov, kým by dutinu prešli, hoci by sa objekty pohybovali rýchlosťou svetla.

Najväčšia vákuová komora na svete: Panujú tu podmienky ako vo vesmíre

Tajomné rádiové signály z galaxie M82
Britskí astronómovia v máji 2009 zachytili podivné rádiové signály vychádzajúce z explodujúcej hviezdy v galaxii M82. Takéto signály nie sú ničím výnimočným, ale tieto vôbec nezoslabovali, ako je to zvykom, napriek tomu, že ich zdroj sa neuveriteľne rýchlo pohyboval. Niektorí vedci veria, že rádiové signály uvoľnila supermasívna čierna diera zo stredu galaxie M82, ktoré zvyknú emitovať rádiové vlny. Signály však z tohto zdroja nepochádzali. Ďalší si myslia, že ich vysielali mikrokvazaryary, malé čierne diery, ktoré sa tvoria, keď obrovská hviezda exploduje. Lenže mikrokvazary zároveň emitujú röntgenové žiarenie, k čomu tentoraz nedošlo. Takže opäť sme pri myšlienke, či nešlo o signály dokonalejšej inteligencie.

Existujú paralelné vesmíry?
Vo vesmíre je množstvo zvyškovej energie z veľkého tresku, ktorá sa nazýva kozmické mikrovlnné žiarenie pozadia. Pokrýva každú časť vesmíru okrem niektorých oblastí, takzvaných studených miest. Vedci nevedia, ako vznikli a prečo existujú. Niektorí odborníci naznačujú, že studené miesto je bodom kolízie medzi naším a alternatívnym vesmírom. Je veľmi nepravdepodobné, aby tieto chladné škvrny vznikli pri zrode vesmíru, a preto tu už museli byť predtým. Ak by sa to potvrdilo, teória multiverza by narušila samotné základy našej fyziky a bol by to dôkaz, že jej zákony nie sú univerzálne.

Autor: Radomír
Foto: Shutterstock

"Stala sa mi taká neuveriteľná vec - v noci ma prebudil šramot.Otvorím oči a vidím,ako mi nejaká ruka vyťahuje z vrecka peňaženku a berie si peniaze. Zobral som pištoľ, ale nevystrelil som!" "A preboha prečo?" "Nechcel som sa stať vdovcom."

Virtuálny barLittle Devil Little Devil