Centrum.sk: Štvrtok, 19.9.2019
meniny má Konštantín
   

Uhádnete, čo je na obrázku? Unikátne miesto dnes obdivujú turisti

22.6.2019 | Spektrum

Na západnom pobreží Sardínie, druhého najväčšieho ostrova v Stredozemnom mori, sa kedysi nachádzal naozaj nezvyčajný prístav. Ľudia tu priamo do kolmého vápencového útesu vysekali otvor a vežu, kde prebývali strážnici. Na prvý pohľad sa zdalo, že ide len o malé stanovisko, no pravda je celkom iná. Prístav Porto Flavia bol súčasťou obrovského skrytého komplexu.

Otvor vytesaný do skaly je totiž ústím tunela patriaceho k baniam menom v meste Masua. Tunel má dĺžku 600 a kedysi sa v ňom nachádzal dopravníkový pás, ktorý prepravoval zinkovú a olovnatú rudu z miesta ťažby priamo k nákladným lodiam.

Budovy, ktoré miestni nenávidia: Už ste ich navštívili?

Predtým, než konštruktér Cesare Vecelli nechal vybudovať tento prístav, sa ruda musela najprv vyniesť na povrch a potom prepraviť na pláž. Odtiaľto sa vozila člnmi na ostrov Carloforte vzdialený 30 kilometrov, kde v skladoch čakala na parné nákladné lode. Tie ju vozili do vyhní vo Francúzsku, Nemecku a Belgicku. Takáto doprava bola nielen oveľa drahšia, ale aj pomalšia a nebezpečnejšia, keďže malé člny prevážajúce rudu z bane na Carloforte sa v búrlivých vodách často potápali. A za zlého počasia mohlo trvať až dva mesiace od vydolovania prvej rudy do plného naloženia parnej lode. Pri dobrom počasí to išlo najmenej za sedem dní.

Ostrov, ktorý vytvoril človek: Neuveríte, z čoho sa skladá

Majiteľ bane teda požiadal Vecelliho, aby vynašiel spôsob, ako systém prepravy vylepšiť, znížiť náklady a čas. Konštruktér dôkladne preskúmal pobrežie v okolí mestečka Masua a prišiel s odvážnym riešením na vykopanie tunela a stavbu prístavu priamo v stene útesu. More pod ním bolo dostatočne hlboké aj pre parné lode a samotný útes bol otočený tak, že ho poloha chránila pred vysokými vlnami a vetrom. Ruda sa tu mohla pokojne nakladať rovno z tunela.

Vecelliho návrh spočíval v dvoch paralelných, nad sebou idúcich tuneloch dlhých 600 metrov. Tie spájalo deväť vertikálnych skladísk na vyťaženú rudu. V hornom tuneli sa pohybovali elektrické vozíky, ktoré zhadzovali rudu do skladísk, no a v dolnom tuneli bol dopravníkový pás. Ten privážal rudu priamo do prístavu, kde sa nakladala na lode. Skladiská boli schopné poňať desaťtisíc metrov kubických rudy.

FOTO: Najkrajšie miesta, ktoré môžete vidieť cez Google Earth

Prístav Porto Flavia pomenovali po Vecelliho dcére a začal fungovať v roku 1924. Náklady na ťažbu a prepravu rudy znížil o 70 percent a umožnil majiteľovi bane získať za krátky čas silnú pozíciu na trhu. Peniaze, ktoré zaplatil za výstavbu prístavu, sa mu vrátili do dvoch rokov. V 60. rokoch význam Porto Flavia klesol a v 90. rokoch sa ťažba skončila. Dnes je však zapísaný do zoznamu svetového kultúrneho dedičstva UNESCO.

Autor: Filip
Foto: Shutterstock, Public Domain


Focus Media


Tipy na dnes

 
Vtip dňa

Manželský rozhovor po svadobnej noci:
- Drahá moja, ako som zistil minulú noc, nebol som prvý.
- Miláčik môj, ja ako som zistila minulú noc, tak ani posledný.

 
Virtuálny barLa Conga La Conga
  • 4 cl tequily
  • 2 cl ananásového džúsu
  • 2 streky angostúry
  • 10 cl sódy
  • citrón na ozdobenie