Centrum.sk: Pondelok, 26.8.2019
meniny má Samuel
   

FOTO: Rytieri nebies: Prvých pilotov vnímala verejnosť ako bohatierov

25.4.2019 | Spektrum

Súboje vo vzduchu si odbili premiéru práve počas prvej svetovej vojny. Prieskumné balóny sa používali už za čias Napoleona a bombardéry zohrali úlohu ešte pred rokom 1914, no stíhací piloti súperili až počas celosvetového konfliktu. Nie nadarmo sa im hovorilo „rytieri nebies".

Na začiatku vojny sa o užitočnosti stíhacích lietadiel stále polemizovalo. Najmä starším dôstojníkom sa javili ako nespoľahlivé a zbytočné a tak počas prvého roku konfliktu slúžili najmä na prieskum. V roku 1915 však holandský výrobca lietadiel Anthony Fokker zdokonalil guľomet tak, aby bol schopný strieľať pred lietadlo pomedzi otáčajúce sa listy vrtule. Pracoval pre Nemcov, ktorým to vo vzduchu poskytlo ohromnú výhodu, avšak len na chvíľu. K patentu sa totiž onedlho dostali aj ostatné mocnosti.

FOTO: Kanárikové dievčatá: Ženy, ktoré vojnová mašinéria sfarbila nažlto

V apríli 1916 sa dva mesiace po začiatku bitky pri Verdune vzdušné sily súperov vyrovnali. Francúzi a Briti zreformovali svoje eskadry a Nemcom trvalo rok, kým opäť získali navrch. Zaviedli totiž do výzbroje stroje, ktoré by sme mohli nazvať prvými modernými stíhačkami. Nečudo, že aprílu 1917 dali Briti prídomok „krvavý". Stratili totiž štyrikrát viac pilotov než Nemci. Velenie však nezaváhalo a na strane mocností Dohody došlo k ďalším reformám letectva, ktoré im zabezpečili kontrolu nad vzdušným priestorom až do konca vojny.

Potopenie lode Szent István: Pozrite si jediné VIDEO svojho druhu

K veľkým zmenám v letectve došlo aj v roku 1915. Nemci vtedy začali organizovať strategické bombardovanie Veľkej Británie a Francúzska prostredníctvom vzducholodí. Útočilo sa logistické a výrobné centrá a nechýbali ani civilné obete. Túto stratégiu v ďalších konfliktoch 20. storočia úspešne aplikovali snáď všetky bojujúce strany.

Hoci počet civilistov zabitých vzdušnými silami bol relatívne malý, bombardovanie napriek tomu rozpútavalo ohromný chaos. Občas však boli lietadlá aj vítané. Napríklad v okupovaných častiach Francúzska, Belgicka a Talianska, kam sa zhadzovali povzbudzujúce letáky určené na boj s propagandou Trojspolku. Nechýbali ani demoralizujúce pamflety, ktoré boli určené nemeckým vojakom na fronte.

Rok 1915 sa niesol aj v znamení mediálneho záujmu o stíhacích pilotov. Každý, kto zostrelil päť a viac nepriateľských strojov, získaval titul „eso". Títo piloti sa potom stávali doslova celebritami. Verejnosť ich vnímala ako čistých a čestných bojovníkov, preto aj prezývka „rytieri nebies". Na pechotu sa paradoxne hľadelo ako na akúsi špinavú anonymnú masu zahrabanú v zákopoch. Zromantizované vnímanie pilotov verejnosťou viedlo napokon k nevraživosti medzi pozemnými a vzdušnými silami.

FOTO: V pekle zákopov: Ako prežívali muži v bahne a špine?

Po vojne sa vplyv leteckých misií na priebeh vojny skôr bagatelizoval. Bombardovanie totiž nemalo ani zďaleka taký účinok ako napríklad v druhej svetovej vojne. Je však pravdou, že delostrelectvo, ktoré bolo počas tohto konfliktu zďaleka najefektívnejšou časťou armády, vďačilo za svoju užitočnosť najmä snímkam z prieskumných lietadiel.

Väčší dopad mali lietadlá na morálku pechoty. V roku 1918 sa už podarilo koordinovať postup pozemných a vzdušných síl a aj keď útoky lietadiel vo veľkom záviseli od počasia, ich činnosť na bojisku bola nezanedbateľná.

Fotografie vzdušných súbojov z prvej svetovej vojny nájdete v našej galérii.

Autor: Noel
Foto: Bundesarchiv


Focus Media


Tipy na dnes

 
Vtip dňa

Chlapec príde domov zo školy a hovorí mame: Mami v škole ma volajú Rambo!
Mama: Dobre synček porozpravam sa s tvojou učiteľkou.
Chlapec: Nie mami, je to moja vojna!

 
Virtuálny barŠtedrovečerný punč Štedrovečerný punč
  • 1 l vody
  • 1,5 l červeného vína
  • 500 g medu
  • 2 dcl citrónového džúsu
  • 5 dcl višňového sirupu
  • 3 dcl koňaku